La Unió Europea reconfigura la política rural per reforçar el desenvolupament local


desarrollo local Ue

20 de juny de 2025
Dinamización rural
Resiliencia y competitividad

La Comissió Europea i el Grup de Coordinació del Pacte Rural presenten un full de ruta per revitalitzar el medi rural europeu


  • La Comissió Europea i el Grup de Coordinació del Pacte Rural presenten un full de ruta per revitalitzar el medi rural europeu
  • El document estableix una millor representació rural a les polítiques de la Unió Europea, més flexibilitat i reforç de les capacitats locals

A finals de desembre de 2024, el Grup de Coordinació del Pacte Rural (GCPR) , òrgan impulsat per la Comissió Europea (CE) per avançar a la Visió a Llarg Termini de les Zones Rurals de la Unió Europea (UE) , va fer pública una declaració conjunta en què es recullen mesures clau per assegurar el desenvolupament social i econòmic del medi rural europeu.

La declaració posa el focus en la necessitat d'un enfocament transversal i integrat per fer front als desafiaments específics de les zones rurals -com la despoblació, l'envelliment o el declivi econòmic- i planteja una nova estratègia que exigeix més finançament, millor governança i polítiques específiques adaptades a la diversitat de territoris.

Punts clau

Entre les propostes recollides a la declaració, destaca la necessitat de reforçar la verificació rural (rural proofing) , que consisteix a revisar les polítiques de la UE des d'una perspectiva rural, i es tinguin en compte les necessitats específiques de les zones rurals. El “mecanisme de garantia rural” és una eina d'anàlisi i avaluació que cerca assegurar que les polítiques públiques, normatives i programes tinguin en compte les realitats, necessitats i oportunitats del medi rural abans de ser implementades. El seu objectiu és evitar que les decisions polítiques generin efectes negatius no intencionats a les zones rurals i, al contrari, fomentar-ne el desenvolupament equitatiu.

El document també advoca per:

  • Un percentatge mínim obligatori de finançament per al desenvolupament rural, tant a nivell nacional com europeu, suggerint un mínim del 30% dels fons de la UE per a objectius no agraris.
  • Augmentar del 5% al 10% l'assignació destinada al desenvolupament local participatiu (DLP) , amb mecanismes com LEADER o els anomenats “ pobles intel·ligents ”.
  • Estudiar la creació d'un fons específic europeu de desenvolupament rural en cas que no sigui viable una assignació mínima obligatòria dins del Marc Financer Plurianual .

Capacitat i participació local

Una part fonamental del document se centra en la necessitat de dotar les comunitats rurals –especialment les petites i amb menys recursos– de més capacitats tècniques, accés a finançament i autonomia en la presa de decisions. Per això, es proposa:

  1. Suport tècnic i finançament per a la preparació de projectes des de fases primerenques.
  2. Processos de sol·licitud més flexibles , amb opcions de costos simplificats i pagaments basats en resultats.
  3. Fomentar les xarxes de col·laboració i participació ciutadana , reforçant el paper de moviments rurals, associacions locals i col·lectius comunitaris.

Seguiment i representació rural

La declaració també planteja millorar el seguiment de la despesa de la UE a zones rurals mitjançant:

  • Etiquetatge de fons per sectors i territoris.
  • Inclusió dindicadors qualitatius com la cohesió social o el capital comunitari.
  • Desenvolupament d' indicadorsSMART” –que són aquells paràmetres que han de ser específics, mesurables, assolibles, realistes i de durada limitada- concrets per a projectes rurals.

Així mateix, se subratlla la debilitat de la representació rural en els processos d'elaboració de polítiques, excepte en l'àmbit agrícola, i es demana que les comunitats rurals tinguin més veu a nivell europeu.

Futur del Pacte Rural

El text parteix de la premissa que el benestar de la UE depèn en gran mesura de la vitalitat del món rural, que representa no sols un motor econòmic (agricultura, silvicultura, energies renovables o turisme), sinó també un element essencial per enfrontar el canvi climàtic, la cohesió territorial i la sostenibilitat mediambiental.

La implementació d‟aquestes propostes requereix una estratègia multinivell i una forta coordinació interinstitucional. En aquest sentit, el GCPR planteja la possibilitat d‟establir una direcció general específica per al desenvolupament rural, al marge de la DG AGRI , dins de la CE, així com exigir als Estats membres l‟elaboració d‟estratègies nacionals i regionals coherents amb les prioritats de la UE.

La declaració, adoptada per consens per la majoria dels membres del GCPR, estableix així un nou marc d'acció que cerca dotar el món rural europeu dels mitjans, la visibilitat i el protagonisme necessaris per encarar els reptes del futur.