
23 de setembre de 2024
Un total de 2.682 mitjans de comunicació locals han estat recollits en un mapa interactiu
- Un total de 2.682 mitjans de comunicació locals han estat recollits en un mapa interactiu
- El mapa vol ser una eina de coneixement del territori que ofereixi possibilitats de desenvolupar polítiques de comunicació i difusió de les àrees rurals
- La demanda de la població per una informació propera i real afavoreix el creixement dels mitjans de comunicació locals
La importància del relat. Aquí rau la transcendència del discurs que es transmet tant des dels mitjans locals als seus habitants ia la resta del país, com el que articulen els mitjans nacionals per parlar del món rural. Perquè de la narrativa i de la imatge que es creïn dependrà que la imatge que es generi del món rural segueixi plena de clixés i estereotips o que pugui deixar enrere una imatge desfasa i, fins i tot, idealitzada, per poder conformar una imatge d'una nova ruralitat adaptada als temps.
En aquest context, es presenta el primer mapa de la comunicació rural a Espanya , de la mà de la Càtedra de Repte Demogràfic i Despoblació de Next Educació , el qual recull tots els tipus de mitjans que hi ha actualment en funcionament a les zones rurals del nostre país. En concret, han quedat recollits 2.682 mitjans , encara que, en tractar-se d'una eina virtual, el mapa queda obert a les noves altes i baixes que es vagin donant als territoris.
De fet, el mapa neix amb un doble propòsit: com a eina de coneixement de la distribució geogràfica dels mitjans de comunicació, la seva tipologia i característiques, però també com una oportunitat de desenvolupament per a aquelles àrees amb menys presència de mitjans de comunicació i que puguin tenir un potencial de desenvolupament empresarial.
Xarxa de periodistes rurals
Camino Cabañas, periodista coordinadora del projecte, ha analitzat els mitjans rurals de cada comunitat autònoma, província, localitat i comarca, així com de les dues ciutats autònomes, fins a compondre un mapa interactiu amb 2.862 mitjans, els quals han estat revisats i validats per la Xarxa de Periodistes Rurals .
L'estudi ha permès extreure les conclusions següents respecte a la comunicació rural a Espanya:
- El mapa ha detectat zones amb mancances de cobertura informativa a nivell local, on no hi ha mitjans de comunicació i que poden ser una oportunitat perquè periodistes de diferents zones d'Espanya puguin emprendre i desenvolupar projectes. Segons les dades de l'estudi, Astúries, La Rioja, Navarra, Castella i Lleó, Castella-la Manxa (especialment Conca i Guadalajara), Jaén a Andalusia o Tarragona i Lleida a Catalunya són bons exemples on hi ha potencials oportunitats.
- L' entramat mediàtic a Espanya està dominat per vuit grans grups empresarials: Grup Planeta, Mediaset Espanya, Prisa, Unitat Editorial, Godó, Vocento, Henneo i Premsa Ibérica, que concentren la majoria dels mitjans de comunicació. Al seu costat, hi ha petits editors locals i professionals independents que, especialment a través dels seus mitjans digitals, busquen oferir informació més veraç i plural.
- Els mitjans locals i hiperlocals operen amb recursos limitats, depenent en gran mesura de la publicitat local i institucional. Tot i les limitacions, aquests mitjans estan en creixement a causa de la demanda d'informació propera i representen una oportunitat d'emprenedoria on gairebé no hi ha representació mediàtica local.
Com que es tracta d'un recurs interactiu i virtual, els mitjans poden aportar suggeriments i actualitzacions per mantenir viva i actualitzada l'eina. Aquestes aportacions es poden fer des d'un formulari habilitat a la web.
El projecte compta amb el suport del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic .